جدیدی ها کیستند؟

نویسندگان

قهار رسولیان

استادیار

چکیده

جنبش جدیدیه که در ابتدای قرن بیستم میلادی در آسیای میانه منتشر شد، درواقع ادامۀ منطقی غایه های ترقی پروری معارف پروران نیمۀ دوم قرن نوزدهم است. این مقاله با هدف بررسی سیر تطور این جنبش و پیامدهای آن به نگارش درآمده است. طبق نوشته های صدرالدین عینی، تحت تأثیر مطبوعات فارسی و ترکی و همچنین انقلاب های روسیه، ترکیه و ایران در آسیای میانه جوانانی پیدا شدند که خواستار دگرگونی نظام سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور شدند. این جوانان پس از فاجعۀ شیعه و سنی ابتدای سال ۱۹۱۰م در شهر بخارا درپی تأسیس سازمانی مخفی به نام «تربیت اطفال» برآمدند که هدفش تشویق و ترغیب به اصلاحات عمومی بود. به رغم تلاش های ادارۀ سیاسی روس برای تعطیلی فعالیت های سازمان تربیت اطفال، این سازمان تا انقلاب فوریۀ سال ۱۹۱۷م به فعالیت های خود ادامه داد. پس از انقلاب فوریۀ ۱۹۱۷م در روسیه، فعالیت سیاسی جدیدان جوان بخاریان اوج گرفت؛ اما این گروه مدتی بعد به تعقیب و شکنجۀ امیر گرفتار آمدند. در سال ۱۹۱۸م، گروه چپ جوان بخاریان با همدستی دوایر کمونیستی بخارا براساس برنامۀ حزب کمونیستی روسیه تشکیل شد. در سال ۱۹۲۰م، گروهی از جدیدان در شهر تاشکند فرقۀ جوان بخاریان- انقلابیون را تأسیس کردند که این فرقه در همان سال به حزب کمونیستی بخارا پیوست و به قدرت رسد؛ اما از آنجا که حزب بلشویکان تحمل هیچ حزب دیگری را نداشت، کمر به نابودی جدیدان بست. چنان که مشاهده می شود، جنبش جدیدیه در طول حیات خویش مراحل مختلفی را طی کرده است که تا مدت ها به دلیل نظر منفی جناح حاکم نسبت به آن، از جانب عالمان جامعه شناس تاجیک مورد تحقیق قرار نگرفت. اما در سال ۱۹۸۸م، در تاشکند جلسه ای درباره این جنبش برگزار شد و شرکت کنندگان به این جمع بندی رسیدند که جنبش جدیدیه در تاریخ افکار سیاسی و اجتماعی آسیای میانه واقعه ای پیشرفته بوده و باوجود محدودیت های تاریخی و ضدیت هایش، در بیداری و خودآگاهی جامعه نقش برجسته داشته است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

جدیدی‌ها کیستند؟

جنبش جدیدیه که در ابتدای قرن بیستم میلادی در آسیای میانه منتشر شد، درواقع ادامۀ منطقی غایه‌های ترقی‌پروری معارف‌پروران نیمۀ دوم قرن نوزدهم است. این مقاله با هدف بررسی سیر تطور این جنبش و پیامدهای آن به‌نگارش درآمده است. طبق نوشته‌های صدرالدین عینی، تحت تأثیر مطبوعات فارسی و ترکی و همچنین انقلاب‌های روسیه، ترکیه و ایران در آسیای میانه جوانانی پیدا شدند که خواستار دگرگونی نظام سیاسی، اجتماعی، اقت...

متن کامل

vankya، جنس جدیدی از سیاهک ها

پس از بررسی سیاهک های تیره liliaceae این نتیجه حاصل گشت که لازم است این سیاهک ها در جنس جدیدی قرار گیرند. بر این اساس جنس جدیدی همراه با سه ترکیب جدید پیشنهاد می شوند که عبارتند از vankya ershad که گونه پایه آن ترکیب جدید v. ornithogali (schmidt et kunze) ershad می باشد. دو ترکیب جدید دیگر v. heufleri (fuckel) ershad و v. vaillantii (l.-r. et c. tulasne) ershad نام دارند.

متن کامل

گزارش های جدیدی از گونه های گلسنگ ها در ایران

گونه های جدیدی از گلسنگ ها شامل crytpothecia striata، lecanographa lynceaوcaloplaca citrinaبرای اولین بار از ایران گزارش می شوند، جنس های crytpothecia و lecanographaبرای اولین بار از ایران گزارش می شوند. گونه opegrapha vulgataبه عنوان گزارش جدیدی از استان گلستان ذکر می شود.

متن کامل

گونه ها و گزارش گیاهان جدیدی از ایران

گونه های halanthium alaeflavum و halotis pedunculata به عنوان گونه های جدید نامگذاری و شرح داده می شوند. گیاهان زیر برای اولین بار از ایران گزارش داده می شوند. campanula coriacea, centranthus longiflorus subsp. longiflorus, senecio doriiformis subsp. doriiformis.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
رودکی ( پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی )

جلد ۸، شماره ۱۶، صفحات ۱۷-۳۴

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023